RSS

Paine integrala cu seminte de in

Rasfoiam paginile unui blog pe care il ador si mi-au cazut ochii pe o reteta speciala. A fost un fel de dragoste la prima vedere. Faina integrala, seminte de in si maia sunt ingredientele principale. Mi-a fost clar ca aceasta va fi urmatoarea reteta pe care trebuia s-o incerc.
Dar pentru ca un succes nu vine fara emotii iata si cateva detalii care mi-ai facut experienta coacerii acestei paine mai interesanta.
Ca majoritatea painilor cu maia, aceasta reteta cere un preferment. Clar, dar prefermentul ce a rezultat a fost o minge buna de jucat cu ea. Obisnuita cu preferment de obicei lichid, sau macar de consistenta cocii de paine am dat fuga pe internet sa vad ce-am gresit... nu cumva mi-a scapat ceva? Nu, deloc. Asa era reteta, asa arata si in poze, asa spuneau si comentariile la reteta respectiva. Preferment ghiulea!
In paralel cu prefermentul, reteta cerea ca de seara sa fie puse la inmuiat si semintele de in. Zis si facut, am turnat apa fierbinte peste seminte si ma uitam mirata cum pluteau, intrebandu-ma daca sa cred ce se spunea ca vor absoarbe pana dimineata toata apa. Asadar, am pregatit de seara prefermentul si am pus semintele la inmuiat si m-am culcat cu emotii gandindu-ma daca nu cumva de dimineata va trebui sa arunc ghiuleaua pe fereastra direct la compost impreuna cu semintele plutitoare. De dimineata insa surpriza, prefermentul meu ghiulea se pleostise frumos si arata incitant, cu o consistenta de burete, exact asa cum era si indicat. Semintele de in nu numai ca sorbisera apa dar incepusera sa se formeze o adevarata compozitie acolo. Am rasuflat usurata si m-am apucat constiincios de treaba.
Rezultatul combinarii ingredientelor a fost o coca cu picatele (de la seminte evident) usor de manuit, cu un miros proaspat si frumoasa ca-ti venea s-o mananci inainte s-o pui in cuptor.
A fost poate pentru prima oara cand coca mi-a stat tapana in banetoane, s-a umflat frumos fara sa-si piarda forma data de mine iar cand am rasturnat-o pe piatra din cuptor s-a ridicat semeata si mai mult. Nu va mai spun ca mi-a crescut si mie inima de bucurie odata coca din cuptor.
Pentru cine incearca pentru prima data sa foloseasca maia pentru paine as recomanda sa inceapa cu aceasta paine pentru ca e o reteta plina de satisfactii.
Painea am pus-o pe masa la cativa invitati si a fost apreciata in consecinta. Nu degeaba autoarea retetei, Codruta Popa o eticheteaza ca fiind o paine pentru prieteni.

Ingrediente:

Preferment (450g):
Soaker (semintele inmuiate) (355g):
  • 100g seminte de in
  • 255g apa clocotita
Aluatul final (1673g):
  • 600g faina integrala de grau
  • 250g apa 
  • 18g sare
  • 450g preferment
  • 355g soaker

Mod de preparare:
  1. Pun toate ingredientele pentru preferment si amestec pana ce aluatul se leaga. Va iesi o bula concentrata de coca. Acopar vasul cu folie sau capac si il las la temperatura camerei de seara pana dimineata, in total 12 ore.
  2. Tot de seara, pun semintele de in la inmuiat, turnand peste ele apa clocotita. De asemenea acopar vasul cu folie sau capac.
  3. Dimineata amestec soakerul in apa  (cele 250g) si adaug faina (cele 600g). Am folosit chiar vasul de la mixer pentru a nu murdari degeaba alte vase.
  4. Las compozitia pentru o ora sa se odihneasca (faza de autolyse).
  5. Adaug apoi prefermentul, care are mai mult consistenta unui burete impreuna cu sarea si amestec cu mixerul pentru 10 minute.
  6. Scot coca si formez o bula pe care o las 2h30" pentru prima fermentare in vasul mixerului. Ca de obicei, prima fermentare se face cu 2 intinderi si impaturiri la interval de 45".
  7. Scot aluatul, il impaturesc de cateva ori apoi impart coca in 2. 
  8. Formez painile, le asez in banetoane infainate in prealabil si le las la dospit pentru inca 2 ore acoperite cu un prosop.
  9. Preincalzesc cuptorul cu 45 minute inainte sa se termine dospirea painilor la 250ºC. Evident in cuptor pun piatra de copt si tigaia cu pietre la incins.
  10. Rastorn cu grija coca din banetoane pe foaie de copt ce a fost asezata pe un blat sau o paleta de pizza si crestez cu ajutorul unei lame.
  11. Fac painile sa alunece in cuptor pe piatra cu tot cu foaie de copt, torn 200ml apa peste pietrele incinse din tigaie, reduc temperatura la 240ºC si las sa se coaca pentru 40".
  12. Scot painile si le asez pe un gratar la racit.

Reteta a fost preluata de aici.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Trimiteți un comentariu